BLOG

on

Quad, wszędołaz, czterokołowiec, ATV – to wszystko różne określenia tej samej maszyny. W ostatnich latach obserwujemy prawdziwy boom na quady i już chyba tylko nieliczni reagują zdumieniem słysząc ten termin. Na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego quada w swojej karierze?

Od kiedy zaczął się boom na quady?

Moda na czterokołowce dotarła nad Wisłę z Europy Zachodniej, gdzie pojazdy ATV święciły triumfy już od przełomu wieków. Quady z czasem i w naszym kraju stały się popularnym pomysłem na prezent, nawet dla dzieci. Z kolei starsi użytkownicy podejmowali mniej lub bardziej udane próby zaistnienia na leśnych bezdrożach lub w sportach motorowych. 

W końcu istnieją też branże, które potrzebują czterokołowców do celów użytkowych. Mowa tutaj m.in. o służbach porządkowych, Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, ale także bardziej przyziemnych sferach, jak np. rolnictwo i hodowla. 

Na co zwrócić uwagę?

Główne parametry, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze quada to:

  • wiek użytkownika,
  • kategoria prawa jazdy,
  • cena sprzętu,
  • moc i pojemność silnika,
  • umiejętności za kierownicą.

Jakiej maszyny potrzebujemy?

Pytanie o to, jaką maszynę wybrać na pierwszego quada, jest pytaniem o nasze zapotrzebowanie, wiek i doświadczenie za kierownicą.

Każdy, kto miał okazję trochę dłużej pojeździć na quadach, wypowiada niemal sakramentalną formułę o tym, że do pojazdu ATV należy podchodzić z pokorą. Ze względu na swoją moc, konstrukcję i możliwości, quady podatne są na różnego rodzaju wypadki, wywrotki i kolizje. 

Osobiście znam użytkowników, którzy swoją pierwszą przejażdżkę zakończyli w przydrożnym rowie, ponieważ nie byli w stanie okiełznać maszyny. W przeciwieństwie do samochodów osobowych, w czterokołowcach nie możemy liczyć na osłonę karoserii, pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne – jesteśmy zdani na siebie i na swoje umiejętności.

Jakie są wiodące marki quadów?

Wśród czołowych producentów czterokołowców wymienia się firmy, takie jak amerykański Polaris, kanadyjski Can-Am, japońskie Kawasaki, Honda i Yamaha, tajwański TGB czy marka CF Moto.

Ceny topowych modeli quadów powyższych producentów oscylują w granicach nawet 60 – 80 tysięcy złotych, co sytuuje te maszyny na tej samej półce, co samochody klasy kompaktowej. 

Co więcej, producenci na tym nie poprzestają i oferują klientom szeroki wachlarz wyposażenia dodatkowego, obejmującego m.in. owiewki, bagażniki, osłony, różne rodzaje felg i opon, a nawet takie rarytasy jak możliwość zainstalowania gąsienic! Kiedy tak bujamy w obłokach kolejnych gadżetów, na ziemię może nas sprowadzić cena dodatków, która śmiało osiągnie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych…

Jest to kwota, za którą można kupić nowego quada produkcji chińskiej, natomiast maszyny ze średniej półki to wydatek rzędu około 30 – 40 tysięcy złotych.

Jakie prawo jazdy na quada?

Po określeniu dostępnego budżetu, kolejną – a być może jeszcze bardziej ważną kwestią przy wyborze pierwszego quada – jest sprawa posiadanych przez nas uprawnień.

Wbrew obiegowej opinii, żadnego czterokołowca nie można prowadzić po drogach publicznych bez ważnego prawa jazdy, natomiast maszyny te dzielą się na poszczególne kategorie. Widok dzieci komunijnych baraszkujących na czterokołowcach nie ma więc wiele wspólnego z prawem, a tym bardziej ze zdrowym rozsądkiem i odpowiedzialnością rodziców.

Mając ukończone 14 lat można wyrobić sobie prawo jazdy kategorii AM, które uprawnia do prowadzenia pojazdów o pojemności silnika do 50 ccm, mocy 8,1 KM i prędkości do 45 km/h. Od lat 16 można uzyskać prawo jazdy kategorii B1. Na jego podstawie dozwolone jest prowadzenie pojazdów o masie do 400 kg w przypadku przewozu osób i 550 kg w przypadku przewozu rzeczy.

Co to jest quad 125?

Dysponując pełną kategorią B, możemy prowadzić quady zarejestrowane jako ciągniki, czterokołowce lub czterokołowce lekkie. Natomiast jeśli w dowodzie rejestracyjnym quad występuje jako motocykl, to możemy być zmuszeni do legitymowania się prawem jazdy kategorii A. Kierujący jest zobligowany do jego przedstawienia, jeśli prowadzi quada o mocy silnika przekraczającej 15 KM i pojemności 125 ccm

Jakie jest przeznaczenie quada?

Kolejnym istotnym zagadnieniem jest przeznaczenie naszego czterokołowca. Jeśli ma służyć do uniwersalnych zastosowań, to warto dopłacić za wyciągarkę i zaczep, który pozwoli na ciągnięcie przyczepy. Jeżeli planujemy odśnieżanie lub zamontowanie gąsienic, to dobrze, aby maszyna dysponowała silnikiem o pojemności powyżej 700 ccm i wspomaganiem kierownicy.

Najważniejszą wskazówką przy wyborze pierwszego quada powinna być jednak rozwaga. Najlepiej zacząć swoją przygodę z maszynami o mniejszej pojemności i niższej mocy, tak aby zapoznać się ze sprzętem, jego możliwościami i zagrożeniami wynikającymi z użytkowania czterokołowca.

on

Taiwan Golden Bee, bo tak rozszyfrowuje się skrót nazwy marki producenta quadów z Dalekiego Wschodu, z czasem stał się synonimem quadów z górnej półki. Dlaczego “tajwańska złota pszczoła” pofrunęła tak wysoko?

Azjatycki tygrys

Nie bez powodu państwo ze stolicą w Tajpej zyskało miano jednego z gospodarczych azjatyckich tygrysów. Ciężka praca Azjatów poskutkowała szeregiem sukcesów w wielu gałęziach przemysłu, a jednym z nich jest przemysł motoryzacyjny i maszynowy.

Swoją cegiełkę dołożyła do tego założona w 1978 roku firma TGB, która za przedmiot swojej działalności przyjęła produkcję skuterów, motocykli, quadów, silników oraz jednostek napędowych. O ile producent zaczynał od wytwarzania licencyjnych skuterów, to obecnie największą popularność przyniosły mu właśnie nowoczesne quady.

1 – Konkurencyjne produkty

Topowym modelem marki jest quad TGB Blade 1000. “Ostrze”, bo tak należy przetłumaczyć nazwę maszyny, bez kompleksów może stawać w szranki z maszynami amerykańskich konkurentów. Za jego napęd odpowiada silnik o mocy 83 KM, który został sparowany z automatyczną bezstopniową przekładnią CVT. 

Skrzynia biegów przekazuje moc na 2 lub 4 koła, a sprzęt posiada możliwość blokady dyferencjału, co zdecydowanie poprawia jego właściwości w terenie. Blade 1000 został wyposażony również w akcesoria, które doceni każdy miłośnik użyteczności w pojazdach ATV – mowa tutaj m.in. o wyciągarce i haku holowniczym. Dzięki nim, quady TGB doskonale sprawdzą się nie tylko w terenie, ale również w pracach gospodarczych.

2 – Design

Czterokołowców TGB nie sposób pomylić z maszynami innych producentów. Dzieje się tak za sprawą unikatowego designu pojazdów tajwańskiego potentata. Tajwańczycy przykładają dużą wagę do warstwy wizualnej swoich produktów. 

Ciekawie narysowana linia atrapy chłodnicy w połączeniu w ledowymi światłami i kierunkowskazami buduje wizję sylwetki zadziornej, agresywnej i skorej do rywalizacji. Przywiązanie do detali sprawia, że quady z Tajpej to nie tylko typowe woły robocze lub terenowe zabawki, ale pojazdy które mogą cieszyć oko.

3 – Specjalizacja

Firma TGB postawiła na specjalizację produkcji w obrębie jednostek napędowych i skrzyń biegów. Na przestrzeni lat, Tajwańczycy zostali liderami w dziedzinie wytwarzania automatycznych bezstopniowych przekładni w układzie CVT. Rewelacyjne skrzynie biegów o zmiennej prędkości marki TGB są eksportowane na cały świat i używane w pojazdach również europejskich producentów motocykli i samochodów.

Tajwański producent zdecydował się również na samodzielne projektowanie i produkowanie niezawodnych nowoczesnych silników dwusuwowych i czterosuwowych.

4 – Konkurencyjna cena

Optymalizacja procesów produkcyjnych oraz daleko idąca specjalizacja pozwoliły na zaoferowanie ceny niższej niż w przypadku amerykańskich konkurentów. Wpływ na to mają również niższe koszty pracy w Azji Południowej, niemniej jednak w niczym nie ujmuje to jakości produktów TGB. 

Dość powiedzieć, że TGB jest najlepiej sprzedającą się marką quadów na tak wymagających rynkach, jak Francja i Niemcy.

5 – Nagrody i wyróżnienia

Taiwan Golden Bee może się również pochwalić szeregiem nagród i wyróżnień. Z ich długiej listy na zaakcentowanie zasługuje m.in. tytuł Quada roku 2007 we Francji, Użytkowego  quada roku 2010 w Czechach oraz Quada roku 2013 w Niemczech.

Maszyny TGB odnoszą również sukcesy w sportach motorowych i wyczynowych na całym świecie.

on

Firma Polaris przyprawia o szybsze bicie serca wszystkich pasjonatów off-roadu, ponieważ jest to jeden z czołowych producentów czterokołowców w skali świata. Model XP 1000 firmy z północnoamerykańskiej Minnesoty to maszyna dla najbardziej wymagających, a zarazem najodważniejszych adeptów wyczynowej jazdy.

Firma Polaris – najlepsze quady z USA

W śnieżnych ostępach miasteczka Medina, nieopodal granicy z Kanadą zrodziła się firma, która zdobyła doświadczenie w produkcji skuterów śnieżnych oraz innych środków transportu przeznaczonych do operowania w trudnym terenie. Z czasem walory znakomitych produktów producenta znad Wielkich Jezior zyskały uznanie na całym globie, pretendując firmę Polaris do miana lidera w swojej klasie.

Jednostka napędowa quada Scrambler

Quad Polaris Scrambler XP 1000 to jedna z najnowszych propozycji dla profesjonalistów. Za napęd maszyny i jej oszałamiające osiągi w terenie odpowiada silnik o pojemności blisko 1 dm³, który generuje moc aż 89 KM. 

Biorąc pod uwagę, że quad waży zaledwie 360 kg, inżynierowie osiągnęli został znakomity stosunek mocy do masy – około 4 kg na 1 KM. Jest to wartość na poziomie Audi RS7, a dla porównania popularne samochody osobowe posiadają stosunek masy do mocy na poziomie 18-20 kg na 1 KM.

Czym wyróżnia się Polaris Scrambler XP 1000?

Jednak moc to nie jedyny czynnik odpowiadający za imponujące właściwości, jakimi odznacza się Polaris. Quady z serii Scrambler XP 1000 zostały wyposażone w wysokiej klasy amortyzatory oraz nowoczesne zawieszenie wielowahaczowe o dużym skoku.

Silnik terenowego wyczynowca został sprzężony z automatyczną bezstopniową przekładnią, a napęd przekazywany jest na wszystkie koła w systemie AWD. Aby ułatwić użytkownikom okiełznanie bestii ze stajni Polarisa, Scramblera wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne i elektroniczne.

Nowoczesne wyposażenie quada

Na długiej liście wyposażenia modelu XP 1000 znalazły się systemy, takie jak m.in. ESP, wspomaganie hamowania, wspomaganie kierownicy, adaptacja charakterystyki prowadzenia do stylu jazdy i terenu, a także system aktywnej kontroli zjazdu.

Wygody użytkowania dopełnia komfortowa kanapa, która w połączeniu z doskonałym zawieszeniem oraz precyzyjnym układem kierowniczym, pozwala na osiąganie prędkości rzędu 100 km/h nawet na wyboistej leśnej drodze.

Serwis quada Polaris

Polaris zadbał również o rozwiązania ułatwiające serwisowanie. Wśród nich wymienić warto wyższe umieszczenie wlotu powietrza, co w zestawieniu z wysokiej klasy filtrami pozwala zwielokrotnić wytrzymałość jednostki napędowej na kurz, pył i inne zanieczyszczenia powszechne w trudnym terenie. 

Quady marki Polaris rewelacyjnie nadają się również do tuningu i różnego rodzaju modyfikacji, które sprzyjają odnoszeniu jeszcze większych sukcesów w sportach motorowych klasy ATV.

Największe zalety terenowej bestii Polaris

Co przemawia za wyborem naszego bohatera? Największe zalety quada Polaris Scrambler XP 1000 to:

  • doskonały stosunek masy do mocy,
  • wytrzymałe zawieszenie o dużym skoku,
  • szeroki wachlarz wyposażenia standardowego i dodatkowego,
  • wygoda użytkowania i serwisowania maszyny,
  • agresywna stylistyka,
  • prestiż marki Polaris.